Páginas

Entradas populares

sábado, 16 de julio de 2011

Nota IX - 1956

Informacions vàries referides al transport públic a Badalona i rodalies durant l'any 1956. Dades extretes de "Revista de Badalona".


1 9 5 6

    

       La companyia del tramvia tenia el projecte de retallar el recorregut de la línia 70 dins de Badalona, pel perill que suposava la circulació­ dels grans vehicles pel centre de la ciutat. La terminal es traslladaria des del carrer del General Primo de Rivera (Francesc Layret) fins a la Riera Jornet (Pl. Alcalde Xifré). Des de principis d'any la companyia construïa un nou desviament a la Plaça d'en Pep Ventura, per facilitar les maniobres a la nova terminal. Aquestes obres motivaren alguna protesta dels veïns, per la lentitud amb que es van fer.

     Malgrat tot, continuava existint la situació més pro­blemàtica de la línia del tramvia, el pas per sobre la vo­rera al tram entre Can Cros i Sant Adrià. El director de la "Compa­ñía Transportes Suburbanos de Barcelona, S.A.", Sr. Ti­neo, en una reunió cele­brada al gener de 1956 a l´Ajuntament amb l´al­calde i el ti­nent d´alcalde de Serveis Públics va ma­nifestar el de­sig de la companyia de solucionar aquest greu pro­blema.

     El dia 15 de maig va sortir l´últim tramvia de la ter­mi­nal del carrer General Primo de Rivera (Francesc Layret). Els vehicles que van fer el darrer  viatge pel centre de Badalona foren el motor M-3 i el remolc R-3. L´endemà, la nova terminal es trobava al ca­rrer 27 de Enero (Francesc Macià), entre el carrer Maria Cristina i la Riera Jornet. 






     La companyia Urbas va preveure que quan es produís l´es­corça­ment de la línia 70 es posés en servei una nova línia d'au­to­busos entre el Barri de la Salut i la Riera Canya­dó. El dia 14 de maig va entrar en servei la nova línia d´au­tobusos AM, servida per la companyia Urbas, i que final­ment cobria el trajecte Sant Adrià-Riera Canyadó, amb una fre­qüència de pas de vehicles de 15 minuts. El primer cot­xe sor­tiria tots els dies a les 5.15 hores, i l´últim a les 22.45 hores. Les tari­fes eren les següents:

     Sant Adrià-Riera Canyadó      1.30 pessetes
     Barri Salut-Riera Canyadó     0.75 pessetes



     Al gener de 1956 la companyia Urbas va posar en servei autobusos "Chausson", d'un  sol pis, a la línia BS. Aquest fet provocaria moltes queixes per part dels usuaris, ja que de forma gradual s´anirien retirant de la línia BS els autobusos Aclo de dos pi­sos de la sèrie 400, que tenien més capacitat i on pràcticament tot­hom tenia seient assegurat. De moment, la com­panyia optà per fer circu­lar els "Chausson" intercalats entre­mig dels Aclo.

     D´altra banda, la Comissió Municipal Permanent, en sessió celebrada el mes de març va informar favorablement una petició de l´Administrador de Correus en relació al pro­jecte d'efec­tuar el transport de la correspondència al Barri de Canyet mitjan­çant la línia d'autobusos Badalona-Font de la Rosa, co­berta per l´empresa Boix & Cía.

     Al mes d'abril, a la "Revista de Badalona", es recollia el rumor d'una possible nova línia d'autobusos urbans, que enllaçaria l´estació de RENFE amb Santa Coloma. Fins i tot s'apuntava un possible itinerari: Estación - Antonio Romeu -Riera Jornet - Riera San Juan - Fondo - Santa Coloma. La tor­nada es faria per: Santa Coloma - Reloj - Onésimo Redondo - Cristo Rey - Tortosa - Industria - San Isidro - Estación.

     En un Ple de l´Ajuntament celebrat el mes de maig es de­clarava la conveniència de prestar, en règim de concessió ad­ministrativa, el servei de transport urbà de viat­gers. Es va acordar passar l´expedient a l'Oficina Tècnica Municipal, per a la redacció del projecte corresponent. En el Ple del dia 13 d'agost l'Ajuntament va aprovar el pressupost i el plec de con­dicions facultatives confeccionades pel Sr. Enginyer Muni­cipal per a l´establiment d'un servei de transport urbà mit­jançant autobusos.

     Tot i que l'escurçament de la línia 70 es va produir al mes de maig, sembla ser que el tram fora de servei encara s´u­tilitzava per alguna cosa. Així sembla quan al número 817 de la "Revista de Badalona", de 20 d'octubre, es publica un co­mentari criticant l´estacionament d'un vagó restaurant (sic) que tots els matins la companyia aparca en el desviament del carrer de la Creu. Sembla ser que el vehicle era utilitzar per a què els nous conductors fessin les seves pràctiques; a mig matí apartaven el vehicle al carrer de la Creu i esmorzaven. D'aquí això de vagó restaurant. El columnista acaba proposant les cotxeres com a lloc adient per què els estudiants de tram­viaires mengin els seus entrepans.

     I si la línia 70 va canviar de terminal, la línia 44 no trigaria a fer-ho, ja que la Comissió Municipal Permanent, en sessió del 10 de Novembre, expressa la seva satisfac­ció per haver  rebut un telegrama del Sr. Ministre d'Obres Pú­bliques comunicant l´aprovació de l´expedient relatiu al canvi de ter­minal a Badalona del tramvia que l´enllaça amb Montgat, per a evitar la seva circulació en sentit contrari a la direc­ció única assenyalada a la carretera de Madrid a França.





No hay comentarios:

Publicar un comentario