Páginas

Entradas populares

domingo, 6 de noviembre de 2011

Nota XIX - Els Pegaso 6420 de TUBSAL

L'any 1986 ENASA va iniciar una etapa de col·laboració amb el fabricant alemany MAN, amb l'objectiu de modernitzar els seus productes. Aquesta modernització va consistir en la fabricació a Espanya del model SL 200, que va iniciar la seva producció a Alemanya el 1973 i va finalitzar el 1985, just un any abans de la seva fabricació per ENASA.
Prototipus Pegaso 6420 pertanyent a l'Ajuntament de Barcelona. Barcelona, 16 de setembre de 2006.


Les primeres carrosseries del nou model van ser muntades a Alemanya i transportades en camió fins a Barcelona, on a la factoria d'ENASA serien ensamblades i acabades després de fer una sèrie de canvis, com la modificació de la part baixa del frontal i la instal·lació d'uns vidres més grans a la part posterior. ENASA  va fabricar varis prototipus, comercialitzats amb el nom de Pegaso 6420, que van ser cedits a diverses ciutats, entre elles Madrid, Barcelona i Màlaga, per a un període de proves. Les companyies de transport urbà d'aquestes ciutats, un cop acabades les proves, van tornar els vehicles al fabricant. 

Autobús nº 6423 de TMB. Prototipus Pegaso 6420 pertanyent a una curta sèrie de sis vehicles (6420-6425). Van circular per les línies de TMB entre 1986 i 1989. Barcelona, tardor de 1987.

En altres ciutats, en canvi,  les proves es van fer amb vehicles ja adquirits directament per les companyies de transport. Va ser el cas de Badalona, Palma de Mallorca i Burgos. ENASA va fabricar uns 40 vehicles de presèrie.  

 TUBSAL va adquirir dos vehicles Pegaso 6420 de presèrie, que van entrar en servei a la tardor de 1986. Durant els seus primers anys de servei van cobrir la línia B25. A mesura que es posava en servei material més modern, van ser desplaçats cap a altres línies. En els seus darrers anys van cobrir sobretot la línia 4, entre Llefià i Pomar.  Van ser retirats de servei el 1999 i romangueren apartats a les cotxeres de Pomar fins el 2001.

Els dos prototipus Pegaso 6420 de TUBSAL, juntament amb altres autobusos, aparcats en un descampat del barri del Remei, en espera de la fi de les obres de les cotxeres de Pomar. Badalona, 2 de novembre de 1986.

El cotxe 8634 cobrint la línia B25 a la Via Augusta. Badalona, 4 de juny de 1988.



El cotxe 8633 circula per la Carretera de Mataró cobrtint l'antiga línia 5 entre Montgat i el barri de Sistrells. Badalona, 20 d'abril de 1992.

Vista posterior del cotxe 8634 al carrer Francesc Layret, cobrint la línia 4. Badalona, 6 de juny de 1993.


El model 6420 de presèrie no va obtenir la resposta esperada per part del fabricant. ENASA va encarregar al carrosser Obradors un nou disseny de la carrosseria. Aquest nou concepte apostava per unes línies més rectes que l'anterior. La producció s'iniciava a la fabrica de Mataró, mentre que el muntatge de les estructures i l'acabat es feien a la factoria de Barcelona. La carrosseria, formada per una estructura auto-portant, equipava una suspensió pneumàtica i un canvi de marxes automàtic. La motorització consistia en un motor dièsel aspirat de sis cilindres en línia Pegaso 96A4 de 200 CV, que girava a 2100 r.p.m., situat a la part posterior en posició horitzontal. La configuració interior de sèrie constava de 31 places assegudes i 77 de peu, encara que podia ser alterada segons les  preferències del comprador. Aquesta nova versió del 6420, comercialitzada a partir de 1987 i de la que es van construir unes 350 unitats,  va ser carrossada íntegrament per ENASA. 
Diferències de disseny en les carrosseries del prototipus Pegaso 6420, en primer terme, i els Pegaso 6420 de sèrie, davant del prototipus. Barcelona, agost de 1990.
El setembre de l'any 1988 TUBSAL va posar en servei tres autobusos Pegaso 6420 de la nova versió, numerats com a 8835, 8836 i 8837. Van ser donats de baixa el desembre de 2000.

El cotxe 8835 de TUBSAL a l'avinguda del President Companys, cobrint l'antiga línia 2 entre Artigas i Can Ruti. Badalona, juliol de 1989.

El cotxe 8835 de TUBSAL a la Carretera de Mataró, fent un servei de la línia B30 en direcció a Camí d'Alella. Badalona, 20 d'abril de 1992.

El cotxe 8836 de TUBSAL a la Via Augusta, fent un servei de la línia B29 camí de Montigalà. Badalona, 12 de febrer de 1995. 
















El cotxe 8836 de TUBSAL estacionat a la parada terminal de la línia B21, a la Ronda de Sant Pere. Barcelona, juliol de 1996. 






 Posteriorment, el juliol de 1989, van entrar en servei sis nous autobusos Pegaso 6420, numerats 8987, 8988, 8989, 8990, 8991 i 8992. Van ser donats de baixa el desembre de 2000. 
En total, TUBSAL va disposar de 11 autobusos  Pegaso 6420, 2 vehicles de presèrie i 9 de sèrie.

El cotxe 8991 de TUBSAL al Gorg, fent un servei de la línia 3 camí de Llefià. Badalona, 1 d'agost de 1992.

Els Pegaso 6420 números 8988 i 8991 de TUBSAL, estacionats a la parada terminal de les línies B20 i B21 de la Ronda de Sant Pere. Darrera, el Neoplan 137 a la parada de la línia B25. Barcelona, 29 d'agost de 1993. 

Bibliografia: De Hispano a Pegaso. 100 años de transporte público en España. 
                   César Ariño Planchería. 2008.

No hay comentarios:

Publicar un comentario