|
Imatge del barri de Monsolís abans de la construcció de l'estació. Una locomotora de vapor tracciona un tren de rodalies format per cotxes de fusta. Foto: Col·lecció París. |
L'estació de Montgat
Nord es troba al barri de Monsolís, situat al nord-oest de Montgat.
Fins l'any 1994 l'estació de tren tenia la mateixa denominació que
el barri on és situada: Monsolís.
|
Estació de Monsolís. Octubre de 1983. Foto: Pere París. |
L'estació es troba en el punt kilomètric 12'9 de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet. Va ser inaugurada el 27 de juny de 1949. Segons informava La Vanguardia, l'acte va ser presidit pel governador civil de Barcelona. Hi van assistir el bisbe de la diòcesi, alcaldes i capellans dels pobles veïns i el director de la Vª zona de RENFE. Tots ells van ser rebuts pel l'alcalde de Montgat, Bartolomé Capó Argemí.
|
Una UT 436 fa parada a l'Estació de Monsolís, camí de Barcelona. Octubre de 1983. Foto: Pere París.
|
El bisbe va beneir les
instal·lacions. A les 12.45 va fer parada a la nova estació el
primer tren, procedent d'El Masnou (en aquella època, Masnou i
prou). Després dels parlaments de l'alcalde, el marquès de Monsolís
i el governador civil, les autoritats i convidats es va dirigir a les
Cases Consistorials, on va ser obsequiats amb un vi d'honor.
|
Edifici de l'estació de Monsolís, 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París. |
La nova estació estava formada per un edifici de planta rectangular, amb planta baixa i pis. A la planta baixa hi havia el vestíbul, l'oficina de venda de bitllets, el gabinet de circulació i un bar. La planta superior l'ocupaven els habitatges del ferroviaris destinats a l'estació. Completaven les instal·lacions ferroviàries dues andanes.Un petit jardí envoltava l'edifici. El conjunt donava una certa imatge rural.
|
Estació de Montgat Nord abans de la seva reforma. Febrer de 2002. Foto: Pere París. |
Des de la seva posada en servei, l'estació de Monsolís va ser molt utilitzada a l'estiu per persones de Barcelona, Sant Adrià
i Badalona que anaven a la platja, fugint de la brutícia habitual de
les platges de les seves ciutats. Des de l'andana direcció Mataró
es podia accedir directament a la platja. Era habitual, a l'hora de
tornar a casa, aglomeracions de gent a l'andana direcció Barcelona.
|
Unitat UT 436 en doble composició arriba a l'estació de Monsolís, amb l'andana plena de persones que esperen retornar a casa seva després d'un dia de platja. Aquesta imatge era molt habitual en els anys 60 i 70 del segle passat. De vegades, les unitats 436 circulaven en triple composició. Foto: Col.lecció París. |
|
Una UT 440 amb destinació a l'Hospitalet de Llobregat fa parada a l'estació de Monsolís, cobrint un servei de la nova línia R1 de Rodalies. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París. |
|
Una UT 440 cobrint un servei Aeroport - Mataró de la línia R1 passa sense aturar-se per l'estació de Monsolís. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París. |
El dia 1 de setembre de 1994 l'estació de Monsolís va canviar la seva denominació per la de Montgat Nord.
|
Vista general de l'estació de Montgat Nord, abans Monsolís. L'andana direcció Mataró permetia l'accés directe a la platja als viatgers que baixaven del tren. Novembre de 2001. Foto: Pere París. |
|
Vista de l'estació de Montgat Nord des de la banda de Barcelona. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París. |
|
Una UT 447 procedent de L'Hospitalet de Llobregat i amb destinació Mataró arriba a l'estació de Montgat Nord. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París. |
El gener de 2010 van
començar les obres de remodelació de l'estació, amb un cost de més
de 3,2 milions d'euros. Es va enderrocar el primitiu edifici de
l'estació i se n'hi va construir un de nou, de 240 metres quadrats.
Les andanes es van perllongar fins els 200 metres de longitud. També
es van elevar, fins a una alçada de 68 centímetres sobre la cota
del rail. Aquest fet millorava considerablement l'accessibilitat als
trens. Es va eliminar el pas de vianants per sobre de les vies i es
va construir un pas soterrani i escales fixes per accedir-hi. També
es van instal·lar dos ascensors, un a cada andana. Finalment, es va
tancar tot el perímetre de l'estació amb una gran reixa, que
impedia l'accesibilitat directa a la platja des de l'andana, com
passava abans de la reforma.
|
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París. |
|
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. L'aire rural de l'antiga estació s'ha perdut i l'aspecte general és completament urbà. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.
Bibliografia: Hemeroteca de La Vanguardia. Edició del 28 de juny de 1949.
|
¿Se saben la altura sobre el nivel de las estaciones de la línea
ResponderEliminarEm sembla una vergonya que hagi desaparegut l`antiga estació, ni tampoc em va agradar que li canviessin el nom. Quin desastre!!
ResponderEliminar