1 9 5 8
El Ple de l´Ajuntament del dia 2 de gener de 1958 va aprovar l´itinerari, l´horari i les tarifes que havien de regir en el servei de transport urbà per mitjà d´autobusos que TUSA havia d´establir a Badalona.
També al mes de gener es van establir vàries parades de taxis a Badalona, amb la seva corresponent placa i telèfon, encara que habitualment hi havia manca de cotxes.
La Plaça de Pep Ventura s´omplia de fang cada cop que plovia, cosa que feia que els passatgers del tramvia baixessin sobre un autèntic fangal.
Autobús Aclo nº 410 preservat per TMB. Aquests autobusos cobrien originàriament la línia BS. Posteriorment van ser substituïts pels Chausson, Barcelona, maig de 1981. |
A inicis de 1958 es van retirar de la línia BS els autobusos Aclo de dos pisos de la sèrie 400, cosa que va motivar algunes protestes per part dels usuaris. En els autobusos de dos pisos tots els viatgers tenien el seient assegurat, el que feia que fossin prou apreciats pels passatgers. El servei quedava ara en mans dels Chausson, que fins aleshores havien circulat alternats amb els Aclo, i que no eren sant de la devoció dels usuaris, degut a les apretures en que es veien obligats a viatjar. També eren criticades les brusques maniobres dels conductors, així com les dificultats dels cobradors ambulants per cobrar el bitllet a tots els viatgers. A l´habitual mal servei d´Urbas calia afegir la manca de senyalització de les parades. A la Plaça d´en Pep Ventura no hi havia cap pal de parada, i al carrer del General Primo (Francesc Layret) només existien els de la vorera nord, en direcció Barcelona.
Interior de l'autobús Chausson nº 59 d'URBAS, preservat i restaurat per TMB. Barcelona, juliol de 2009. |
El mes de febrer es van iniciar els treballs de desmantellament de les vies del tramvia a la secció que havia quedat fora de servei. Es va començar per desmuntar els desviaments del carrer 27 de Enero (Francesc Macià) i l´entrada d´Alfonso XIII. Es va demanar també el desmantellament de les vies de la línia 44 fins a Montgat, que també havia deixat de funcionar, però aquests treballs trigarien més en iniciar-se.
El 17 d´abril es va produir un greu accident tramviari al barri d´Artigues. A les 7.10 del matí, en creuar-se dos tramvies de la línia 70, dos passatgers que viatjaven agafats per fora de les portes al vehicle direcció Barcelona van ser enganxats pel vehicle direcció Pep Ventura. Rafael Ruano Giménez, de 43 anys, va resultar mort a l´acte. Juan Martínez Martínez, de 57 anys, va quedar ferit de gravetat. Va ser traslladat a la Residència Francisco Franco de Barcelona (Vall d' Hebró), on va morir a les poques hores d´ingressar.
El 14 de Maig va entrar en servei la primera línia de TUSA, que feia el trajecte entre l´Estació i el Passeig de Cristo Rey. Les parades terminals es trobaven a la Plaça de Roca i Pi i a la cantonada del Passeig de Cristo Rey amb el Carrer Calderón de la Barca.
En el viatge inaugural ocuparen plaça als vehicles els tinents d´alcalde senyors Serrano, Antoja, Estapé, Barriga i Tejedor; el regidor senyor Borraso; l´arxiprest de Badalona, senyor Juan Miguel; el mossén de Nostra Senyora de la Salut, senyor Miguel Espinosa; el president del consell d´administració de l´empresa TUSA, senyor Francisco Suñer; l´advocat de l´empresa, senyor Badenes; l´enginyer municipal, senyor Francisco Teixidó, a més d´altres directius de TUSA i els representants de la premsa local i corresponsals dels diaris de Barcelona. Davant del temple provisional de la Salut l´arxiprest va beneir els vehicles. El vehicle inaugural va cobrir el trajecte en 18 minuts, entre les 17.55 i les 18.13. El conduïa el xofer senyor Francisco Rosich Carrera; la cobradora fou la senyoreta Ramona Salvany.
Estava previst que els cotxes circulessin amb una frequència de 20 minuts des de les 6 del matí fins les 10 de la nit els dies feiners, de les 6 a les 22.30 els dissabtes i de les 8 fins les 22.30 els diumenges i festius. El preu del bitllet era d´una pesseta. La seu social de TUSA es trobava al carrer Indústria números 206-208.
El mes de Juliol, la línia va patir una petita variació. Els autobusos van deixar de circular pel carrer Baldomer Solà; des del carrer Roger de Flor, pel carrer Guifré, arribaven a l´avinguda Sant Ignasi de Loiola, i a l´inversa.
Al mes de Juny es va produir el descarrilament d´un tren a la via del carrer de Santa Madrona. Un cotxe "Costa" de fusta va sortir de la via, encara que no es van produir desgràcies personals.
L´Empresa Casas volia crear una línia d´autobusos entre Barcelona i Vilassar de Dalt, població coneguda durat el franquisme com San Ginés de Vilasar. La Comissió Municipal Permanent, en sessió feta el 23 de Juliol de 1958, va informar al Cap d´Obres Públiques de Barcelona que l´Ajuntament no tenia res en contra de l´establiment de l´esmentada línia.
El servei de la companyia Urbas seguia generant queixes. Queixes contra els cobradors de la línia BS, que mai tenien prou xavalla per a retornar canvis i es quedaven per ells el que tenien que retornat a l´usuari. Aquesta actitut no era general entre els cobradors d´Urbas, sino que corresponia a dos treballadors concrets, tal com esmentava la Revista de Badalona al número 909.
Queixes també per la poca informació que portaven els vehicles de la companyia de la línia que cobrien -BS, AM i Badalona-Ocata, més tard coneguda com AO-. Només portaven el nom i el trajecte al caixetí de línia situat sobre el parabrises. Repetidament es demanava que es posès un altre indicador a la finestreta situada al costat de la porta d´entrada, ja que, de vegades, alguns passatgers pujaven a un autobús que no era el seu perquè havien arribat corrents a la parada, sense temps de veure la part davantera de l´autobús.
Malgrat tot, un gest de la companyia li va valdre un elogi a la premsa local. La Revista de Badalona va resaltar en el seu número 915 el detall d´Urbas de posar en servei la nit del dia 17 de setembre de 1958, després d´un aiguat que va deixar sense servei la línia 70 de tramvies, tres autobusos de reforç a la línia BS, que estaren en servei fins ben entrada la matinada.
El dia 1 d´agost va quedar totalment electrificat l´anomenat "vuit català" de RENFE, en entrar en servei el tram Arenys de Mar-Massanet. Set unitats de la sèrie 600 (sis en servei i una en reserva) van ser destinades a la línia de la costa Barcelona-Arenys de Mar-Massanet, i a la línia de l´interior Barcelona-Granollers-Massanet.
El servei de la primera línia de TUSA s´anava desenvolupant correctament, encara que les parades no estaven senyalitzades.
Al mes de novembre es van organitzar les cues al carrer Trafalgar, terminal de la línia BS a Barcelona. Un empleat de la companyia Urbas es cuidava de vigilar que ningú es colès. Els dies 24, 25 i 31 de desembre, i el dia 5 de gener de 1959 la companyia va mantenir servei extraordinari durant tota la nit, mantenint la tarifa nornmal.
Pel que fa a les línies de Trolebús de Tramvies de Barcelona que arribaven a Santa Coloma, les que estaven en servei l´any 1958 eren:
* FS: Ronda San Pedro-Urquinaona-Ali Bey- Paseo San Juan-
Caspe-Carlos I-Consejo de Ciento-Meridiana-
Valencia-Clot-Sagrera-San Andrés-Malats-Torras y
Bages- Carretera de Santa Coloma-Plaza Nacional.
* FI: Fabra y Puig-San Andrés-Torras y Bages-Carretera de
Santa Coloma-Plaza Nacional.
La xarxa de trolebusos de Tramvies de Barcelona es suprimiria deu anys més tard, el 1968.
No hay comentarios:
Publicar un comentario