Si bé les primeres
idees per crear una xarxa de troleibusos a la ciutat de Barcelona
aparegueren a mitjans dels anys 30, el fet no es concretà fins
després de la Guerra Civil, a fi de resoldre els problemes de manca
de material mòbil de la flota d'autobusos, destruïts gairebé tots
durant el conflicte i, també, per resoldre la manca de combustible i
recanvis derivada de la problemàtica generada per la Segona Guerra
Mundial. Els països proveïdors estaven en plena guerra i Espanya es
veia sotmesa a un bloqueig marítim a causa de les ajudes que el
govern del general Franco proporcionava als països de l'Eix.
Tranvías de Barcelona
va començar l'any 1940 a fer proves amb un prototip de troleibús.
El dia 12 d'octubre de 1941 posà en servei la primera línia del nou
sistema de transport, la FC, entre la plaça de Goya i Sant Andreu.
Uns mesos més tard, el 14 de juny de 1942 s'inaugurà la línia FS,
entre Sant Andreu i Santa Coloma de Gramenet. La línia era un ramal de la FC,
entre el final d'aquesta al carrer Palomar i Santa Coloma. El
recorregut s'iniciava al carrer Palomar, seguia pel carrer San Andrés
(tornada per Torras y Bages) i passeig de Santa Coloma (en via única)
fins a la plaça Nacional de Santa Coloma, actual plaça de la Vila.
|
Troleibús 583 cobrint la línia FI. Foto: Col·lecció París. |
El servei es va iniciar
amb un sol cotxe, el 550, estrenat en aquest recorregut. Aquest
vehicle era el primer de la sèrie 550-589, construïts per
Maquitrans a Barcelona. Amb aquesta línia, Santa Coloma es va
convertir en la primera ciutat d'Espanya, no capital de província,
amb servei de troleibús.
|
Troleibús de la sèrie 550. Finals dels anys 50. Paseo Lorenzo Serra, Santa Coloma de Gramenet. Foto: Eva Pujol Barba. |
El 15 de desembre de
1943, a causa de l'enfonsament del pont de Santa Coloma per una
riuada, el servei de la línia FS es va suspendre i va ser substituït
per l'autobús AC (San Andrés - Santa Coloma).
|
Troleibús de la sèrie 500. Santa Coloma de Gramenet. Foto: Montse Girbau Mirabet. |
L'abril de 1944 la
línia AC va ser anul·lada mentre es restablia la FS entre el carrer
Palomar i el pont de Santa Coloma, on s'havia instal·lat un bucle
provisional, en espera de l'acabament de les obres del pont. El
servei es va cobrir amb tres cotxes. El 15 de desembre es va
recuperar el servei normal de la línia FS, gràcies a l'acabament de les
obres del pont. A més, la línia es va perllongar cap al centre de
Barcelona, fins a la plaça d'Urquinaona.
|
Troleibús de la sèrie 500 amb els seus cobrador i conductor. Foto: col·lecció París |
El 12 d'abril de 1945
es va inaugurar la línia de tramvia 51, entre plaça de Cataluña i
Fabra y Puig. Al mateix temps, la línia FS es va perllongar fins a
Fabra y Puig i l'avinguda Meridiana. D'aquesta manera es creava una
correspondència entre aquestes dues línies. Es van crear bitllets
combinats per ambdós serveis. Coincidint amb aquesta ampliació cap
a Fabra y Puig, la línia FS va canviar la seva denominació per F51.
Possiblement el trajecte fins a Urquinaona es va suprimir, ja que dos
anys més tard, el 4 d'agost de 1947, es va restablir de nou la línia
FS entre plaça Urquinaona i Santa Coloma. El recorregut era el
següent:
Pl. Urquinaona –
Ausias Marc (tornada per Caspe i Via Layetana) – Carretera de
Ribas – Clot - Sagrera- San Andrés – Paseo Torras y Bages
(tornada per Palomar) – Teniente Coronel Onofre – Paseo de Santa
Coloma – Plaza Nacional. El servei es cobria amb 7 troleibusos.
|
Troleibús 527 cobrint la línia FS. 31 de maig de 1964. Foto: Wisseman. |
El 5 de maig de 1949 la
línia F51 canvià la seva denominació per FI.
A partir del 15 de maig
de 1950 es va establir a la línia FS la tarifa única de 1,50
pessetes.
Entre 1951 i 1952 van
haver varis problemes més amb el pont de Santa Coloma. En vàries
ocasions els serveis de les línies FS i FI es van veure limitats
fins el pont, sense poder arribar al nucli urbà de Santa Coloma.
|
Troleibús de la sèrie 500 al pont de Santa Coloma. Foto: Josep Jordà Castells
|
El 27 de gener de 1953
s'inicià el servei nocturn a la línia FS. Dos troleibusos
allargaren el seu servei entre les deu de la nit i les dues de la
matinada les vigílies dels dies festius. A partir del juliol de 1960
el servei nocturn va passar a ser diari.
|
Troleibusos de les sèries 500 i 550 a la plaza Nacional. Santa Coloma. Foto: Carmelo Felipe. |
|
Troleibusos de les sèries 550 i 500 a la plaza Nacional. Santa Coloma de Gramenet. Foto: col·lecció Antonio Calzada. |
El servei durant els
anys 50 i 60 es feia amb troleibusos de les sèries 500 i 550. A la
terminal de la plaza Nacional (actual plaça de la Vila) es produïen
grans cues, ja que les dues línies de troleibús eren els únics
mitjans de transport públic que comunicaven Santa Coloma amb la xarxa del Metro. Sovint hi havia baralles per pujar als troleibusos i de
vegades, els usuaris que no havien aconseguit accedir-hi desenganxaven
els troles per a immobilitzar els vehicles. Santa Coloma s'havia
convertit en una ciutat dormitori, amb un creixement demogràfic
espectacular. Si el 1962 hi vivien 32.000 persones, el 1968 ja hi
havien 91.162 habitants. Cada dia 30.000 colomencs feien el trajecte
entre la seva ciutat i Fabra y Puig, on hi podien enllaçar amb el Metro Transversal i altres línies de troleibús, autobús i tramvia.
Per cobrir aquest serveis hi havia 30 troleibusos.
|
Troleibús 583. Paseo Lorenzo Serra, Santa Coloma de Gramenet. Foto: col·lecció Joaquín Canales |
|
Troleibús 556 i un altre de la sèrie 500 a Sant Andreu, a finals dels anys 50. Foto: Antoni Moltó i Arissa. |
A partir de 1963, a les
hores punta s'incorporaven a la línia FS 5 autobusos Aclo de dos
pisos per a reforçar el servei.
El 27 d'agost de 1964
s'inaugurà un bucle terminal als carrers Santa Coloma, García
Morato i San Carlos. Va ser realitzat per a què els troleibusos Vetra
de la sèrie 700, més grans que els 500 i els 550, poguessin arribar
fins al centre de Santa Coloma. El nou terminal de les línies FI i
FS es va establir al carrer García Morato des del dia 22 de setembre
de 1964.
|
Troleibús 725 a la parada terminal de la sèrie 35 (antiga FS). Santa Coloma de Gramenet, 17 de juny de 1966. Foto: Jordi Ibáñez. |
Abans, el dia 10 de
setembre, canvià la nomenclatura d'ambdues línies. La línia FI
passà a ser la línia 3. La línia FS passà a ser la línia 35.
A les dues setmanes, la
línia 3, servida per troleibusos de la sèrie 600, va passar de nou a la terminal de la Plaza Nacional, deixant
la terminal de García Morato per la linia 35, coberta per
troleibusos de la sèrie 700. En aquesta terminal també es produïen
grans cues i conflictes. Sovint la Guàrdia Civil hi havia de posar ordre. Els troleibusos ja hi sortien plens i no
paraven fins a Sant Andreu. Aquesta situació es va allargar fins l'any 1968, quan va entrar en servei l'estació de Metro de Torras y Bages i es posaren en funcionament les línies d'autobús 103 i 203, que enllaçaven aquesta estació amb els barris de Fondo i Singuerlín.
|
Troleibús 612 a la línia 3 (antiga FI). Santa Coloma de Gramenet, 1968. Foto César Ariño Planchería |
|
Troleibús 612 a la línia 3. Darrera, un altre 600 i un troleibús de la sèrie 700 cobrint la linia 35. Santa Coloma de Gramenet, 1968. Foto: Bonaventura Coll.
|
El 7 d'octubre de 1968
va ser el darrer dia de circulació dels troleibusos a Barcelona, i
també a Santa Coloma. Altres fonts indiquen que el darrer dia de
circulació va ser el 31 d'octubre. La xarxa de troleibusos de Barcelona va funcionar durant 27 anys (1941 - 1968) i arribà a tenir 13 línies.
Bibliografia
web Los autobuses de Barcelona.
Pepe Mora.
Memorias de un peatón. Tranvías y trolebuses de Barcelona.
Manuel Giménez Attenelle
Barcelona, 1997
waaw really nice photoss ilike them alot .
ResponderEliminaral3ab66.com